Groepsaanbod in het VO, MBO of HBO
Circa 15% van de leerlingen/studenten ervaart dusdanige onderwijsbelemmeringen in het leerproces dat zij niet voldoende profiteren van het basisaanbod in de klas. Zij hebben baat bij kortdurende (preventieve) doelgerichte interventies om specifieke vaardigheden aan te leren.
Dit geldt ook voor leerlingen en studenten met ADHD. Om die doelgroep te bedienen ontwikkelt Helder evidence- en practice based groepsinterventies op maat voor het vo, mbo en hbo. Het betreft preventieve interventies voor het ontwikkelen van doelgerichte vaardigheden bij leerlingen en studenten met ADHD of vergelijkbare gedragskenmerken.
Waar bestaat een effectief aanbod bij voorkeur uit?
Een groepsinterventie voor jongeren met ADHD is bij voorkeur ervaringsgericht. De leerlingen en studenten oefenen herhaald met vaardigheden zoals plannen, organiseren, en volgehouden aandacht. In het aanbod is aandacht voor brein-educatie ter ondersteuning van de zelfkennis. Peer-contact is een belangrijk element dat zelfacceptatie en de metacognitieve vaardigheden vergroot. Daarnaast wordt een beroep gedaan op de zelfregulerende vaardigheden van de jongere doordat zij persoonlijke doelen opstellen en deze formatief geƫvalueerd worden samen met hun peers en de trainer.
Werkwijze
Wanneer je belangstelling hebt voor een groepsaanbod op maat voor jouw school of instelling, kun je contact opnemen voor een gratis informatiegesprek. In dit gesprek zal ik uitvragen wat de gewenste toekomstige situatie is. Daarna zal ik een voorstel doen voor een trainingsvorm die is afgestemd op de wensen van het onderwijsteam en de onderwijs-/ondersteuningsbehoeften van de leerlingen/studenten met ADHD.
Het tarief is maatwerk, vraag naar de mogelijkheden.